Jadilah Kamu Ahli Zikir






Dua kalimah syahadah di dalam solat itu sekadar lafaz. (lafaz atau niat) wajib dibuat amalnya.
 
Apa maksud Syahadah : syahadah itu ertinya penyaksian, telah tersaksi, telah terlihat, menyaksi, kalau sekadar lafaz, bukan lah syahadah.

Apakah amalan syahadah? Itu lah menyebut dan mendengar sebutan ALLAH di dalam hati atau kalbu setiap saat, tidak kira dalam keadaan apa jua sekali pun.

“(Nur Hidayah petunjuk Allah itu bersinar Dengan nyatanya terutama sekali) di rumah diperintahkan oleh Allah (hati) supaya dimuliakan keadaannya dan disebut serta diperingat nama Allah padanya; di situ juga dikerjakan Ibadat mensuci dan memuji Allah pada waktu pagi dan petang. (itulah kalbu atau hati.)

Lelaki yang beriman tidak dilalaikan oleh perniagaan atau berjual-beli daripada menyebut serta mengingati Allah, dan (kemudian barulah) mendirikan sembahyang serta memberi zakat; mereka takutkan hari (kiamat) Yang padanya hati tak tenteram.” (An-Nur ayat 36-37)

Didalam ayat ini dinyatakan nur cahaya di dalam kalbu orang beriman, tidak lalai walau sesaat, itulah amalan syahadah, barulah elok solatnya, zakat dan sebagainya.

Buat masa ini carilah iman dahulu (cahaya kalimah), solat sekadar latihan, tidak diterima solat itu melainkan solat orang-orang mukmin dan solat orang-orang yang mengikut orang mukmin. nak dapat mukmin kena beriman dahulu.
 
 

Popular Posts