Jika ini merupakan kali pertama anda menggunakan perkhidmatan penerbangan dari Air Asia, satu perkara yang anda perlu tahu ialah mereka amat menitikberatkan soal ejaan pada tiket yang ditempah.
Ini bermakna, ejaan nama anda WAJIB SAMA dengan ejaan nama anda pada dokumen pengenalan diri anda.
Sekiranya penerbangan domestik, ejaan nama pada tiket yang ditempah wajib sama dengan ejaan nama dalam kad pengenalan (mykad) atau Mykid bagi kanak-kanak.
Jika penerbangan antarabangsa (International Flight), ejaan nama pada tiket wajib sama dengan ejaan dalam passport.
Kalau tak sama atas disebabkan faktor seperti
1. Tersalah eja semasa buat tempahan
2. Tertinggal nama family (biasanya Chinese)
3. Tak sengaja masukkan nama English (biasanya Chinese)
4. Tertinggal nama English (biasanya Chinese)
5. Tersalah letak jantina penumpang (tersilap antara Mr dengan Ms)
6. Susunan nama terbalik
Apa yang penumpang perlu lakukan jika berhadapan dengan situasi seperti yang dibincangkan?
Mudah sahaja. Lihat gambar dibawah
Sumber : Air Asia (AskAirAsia)
#Langkah Pertama – Siap sedia dengan booking number, dan salinan dokumen perjalanan anda.
#Langkah Kedua – Isikan borang e-form dan maklumkan bahawa ada kesilapan pada ejaan
Klik pada link ini untuk dapatkan akses ke : Air Asia e-form
Paparan seperti diatas akan kelihatan. Isikan borang tersebut dengan lengkap lepas tu hantar.
Maklumkan dalam form tersebut apa masalahnya.
#Langkah Ketiga – Bila dah tekan send, hubungi Air Asia semula menerusi Twitter ataupun Live Chat untuk mereka buat semakan dan pembetulan.
#Langkah Keempat – Tunggu mereka buat kerja.
Kalau anda dapati nama anda masih lagi tak berubah, jangan takut dan jangan risau. Asalkan anda dah hantar e-form, bermakna mereka dah ada rekod. Kebiasaannya, selepas anda tekan send, anda akan menerima case number bagi tujuan rujukan dimasa akan datang.
Sebaik-baiknya, sebaik sahaja anda sedar terdapat kesilapan pada nama dalam tiket penerbangan anda, segera hubungi Air Asia. Jangan tunggu sehingga hari anda ingin berlepas.
Saya terlupa letak BIN/BINTI. Apa patut saya buat?
Bin dan binti ni bukan sebahagian dari nama. Ia macam A/P atau A/L yang biasanya digunakan oleh kaum India. Jadi tak letak pun tak ada masalah. Apa yang penting adalah nama sahaja.
Contohnya, nama saya Vida Alif Bin Syukri. Cara tulis bila buat booking adalah
First Name – Vida Alif
Last Name – Syukri
Ya, saya tidak meletakkan bin pada nama apabila membuat booking.
First Name ini juga adakalanya dipanggil given name. Manakala Last Name juga dikenali sebagai family name.
Baiklah, semoga perkongsian ringkas ini membantu anda yang ada masalah ejaan pada tiket Air Asia.
Langkah-langkah ini, adalah untuk mereka yang ada lakukan kesilapan dalam ejaan sahaja. Bukannya untuk buat pertukaran nama ataupun pertukaran penumpang.
Bermula 25 Julai 2014, tiket penerbangan Air Asia tidak boleh tukar nama dan tukar penumpang.
Saya masih jumpa, ada percubaan untuk menjual tiket Air Asia yang telah dibeli. Kiranya nak tukar nama penumpang sebab penumpang asal tak boleh fly pada hari kejadian. Tak perlu buang masa nak beli tiket Air Asia orang lain, sebabnya kalau anda dah beli, anda tak boleh tukar nama pun.